Ochtendmensen

Bewegen we genoeg met ons allen
Bewegen we genoeg met ons allen?
05/11/2018
Verbeteren van toezicht, opsporing, naleving en handhaving in de zorg
18/12/2018
Ochtendmensen

Ochtendmensen

Ochtendmensen, de wekker gaat, stapt uit bed, neemt een douche, kleedt zich aan, ontbijt vervolgens terwijl de krant wordt gelezen en gaat met frisse moed de nieuwe dag tegemoet. Klinkt toch prima? Echter ziet de ochtend voor sommige mensen er toch vaak net iets anders uit. De wekker gaat, er wordt gesnoozed, overhaast douchen, snel een kop koffie naar binnen en met een kant-en-klare ontbijtreep nog half in de mond vertrek je richting het werk. Door het overhaaste vertrek van ochtendmensen is de kans dat je het eerste uur goed functioneert nihil. Jammer, aangezien een goed begin nog steeds het halve werk is. Oftewel door de ochtend goed te beginnen zal de rest van de dag makkelijker verlopen. Hopelijk wordt jouw ochtend beter met deze tips.

Tip 1: Slaap en ontwaak dagelijks om dezelfde tijd

De veel gebruikte ‘bijslapen in het weekend’ methode is eigenlijk helemaal niet zo goed voor je. Het grote probleem is namelijk dat er geen vast ritme wordt opgebouwd. Oftewel, iedere ochtend moet het lichaam wennen aan de tijd dat je bent opgestaan.

Het is beter om elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaan en op staan, ook in het weekend. Als je dit maar lang genoeg volhoudt, word je vanzelf zonder wekker wakker, wat de ochtend natuurlijk veel prettiger maakt.

Tip 2: Drink water

Begin de dag met een groot glas water. Hiermee vul je namelijk direct het vochtverlies van de nacht aan. Bij een heel klein vochttekort kun je je al erg duf voelen namelijk. Door de hele dag genoeg te blijven drinken, voel je je de hele dag door meer alert en fitter. Voldoende drinken is belangrijk zoals aangegeven in een eerdere blog, maar begin direct als je wakker wordt.

Tip 3: Ontbijt

Ongeveer een derde van alle volwassenen slaat hun ontbijt over. Onverstandig, aangezien je weinig energie hebt en je gedurende de dag meer dingen eten. Na een hele nacht zonder voeding is het belangrijk je energievoorraden weer aan te vullen door te ontbijten. Het is hetzelfde als dat je met een auto wilt wegrijden zonder benzine, dat gaat ook niet. Als je iedere dag met een gezonde en lekkere maaltijd begint, zal je de rest van de dag actiever voelt.

Tip 4: Beweeg

Na een hele nacht geslapen te hebben is het de hoogste tijd voor wat beweging. Door actief te zijn in de ochtend ontwaakt het lichaam uit de slaap.

Beweeg de stijfheid en vermoeidheid in de ochtend weg. Sporten wanneer je wakker bent geeft een heerlijk voldaan gevoel. Mocht sporten je nou niet uitkomen dan kun je ook sporten zonder een hele workout uit te voeren. Maak een ochtendwandeling met de hond en stap vervolgens op de fiets naar het werk.

Tip 5: Wees vriendelijk

Last hebben van een ochtendhumeur is vervelend, maar je hoeft er anderen niet mee lastig te vallen. Het is zelfs zo dat jij je eigen ochtend en die van anderen kan verbeteren door vriendelijk te zijn. Vriendelijk zijn maakt hormonen vrij in de hersenen welke zorgen voor een hogere weerbaarheid tegen stress en angst. Oftewel wens de buurvrouw een prettige dag en lach vrolijk naar personen die je ’s ochtends tegenkomt op de fiets.

Tip 6: Herhaling

Zorg ervoor dat je iedere ochtend hetzelfde kunt doen. Je weet nooit wat de dag je zal brengen, maar als je weet hoe je ochtend er uit ziet, zorgt dat voor stabiliteit. Het aanbrengen van structuur helpt met het omgaan van problemen en stress.