Fysiotherapie bij scheenbeenklacht

Net begonnen met hardlopen en de schenen beginnen pijnlijk te worden? Sinds kort veel op kunstgras aan het sporten en u voelt dat het in de onderbenen niet helemaal lekker voelt? De kans is groot dat er een irritatie is aan de binnenzijde van het scheenbeen. De medisch term is mtss (medial tibial stress syndrome) maar in de volksmond wordt het nog altijd ‘shin splint’ of ‘scheenbeenvlies ontsteking’ genoemd.

De klachten

Er zijn een aantal kenmerken waaraan mtss valt te herkennen. De meest voorkomende groep sporters waar het zich voordoet zijn de beginnende hardlopers. Vaak uitten de eerste klachten zich door zware kuiten. Na een paar keer gelopen te hebben, zakt de pijn in de kuiten na een tijdje weg, maar komt de eerste irritatie aan de binnenzijde van de schenen. Als er dan weer wordt gelopen kan het zijn dat deze pijn afzakt, maar na een aantal minuten weer terugkomt. Uiteindelijk kan het zo zijn dat hardlopen helemaal niet meer wil.

De oorzaak

De oorzaak van de klachten is een herhalende sprongbelasting op het onderbeen, het is een echte overbelastingblessure. Andere factoren die mee kunnen spelen bij het ontstaan van pijn aan de schenen zijn: het sporten op een harde ondergrond en een verkeerd opbouwschema. Daarnaast is een belangrijke factor de stand van de voeten tijdens het sporten. Door een verkeerde afwikkeling van de voet komt er een verkeerde belasting op het onderbeen. Dit kan komen door looptechniek of een standsafwijking in de voet. Door onze samenwerking met een sportpodoloog kunnen wij u adviseren waarbij bij u het probleem ligt en of u andere schoenen, steunzolen of een andere looptechniek nodig.

Stressfracturen

Loop nooit te lang met een scheenbeenklacht door, er is namelijk een kans op stressfracturen. Dit houdt in dat er kleine scheurtjes in het bot ontstaan en u kunt zich waarschijnlijk wel voorstellen dat dit veel minder goed behandelbaar is. Fysio PFP heeft de mogelijkheid om alternatief te trainen, mocht hardlopen even niet verstandig zijn betekend dit absoluut niet dat u stil hoeft/ moet gaan zitten.