Enkelpijn?

Bent u onlangs door uw enkel gegaan of heeft u hem gebroken? Heeft u uw enkel al langere tijd geleden verzwikt maar ondervindt u nog steeds hinder? Fysio PFP heeft veel ervaring met het diagnostiseren en behandelen van enkelklachten.

Anatomie bij enkelpijn

Bij enkelpijn is het bovenste deel van de enkel (bovenste spronggewricht) in het gewricht tussen het onderbeen (tibia en fibula) en de voet geïrriteerd. Dit gewricht zorgt ervoor dat de voet naar voren en omhoog bewogen kan worden en maakt het mogelijk om de voet af te wikkelen tijdens het lopen. Dit wordt voornamelijk gedaan door de kuitspier en de daarbij horende achillespees. Het onderste deel van de enkel (onderste spronggewricht) zorgt voor het naar binnen en buiten kantelen van de voet. Rondom de enkel zit een groot aantal banden (ligamenten). Deze ligamenten hebben de taak om, in samenwerking met de spieren, de enkel stabiel te houden.

Enkelbanden

Er zijn drie gradaties waarin je het verzwikken van de enkel kan onderverdelen. Graad 1 is een lichte verrekking van de enkelbanden, bij graad 2 zijn ze ingescheurd en bij graad 3 zijn de enkelbanden afgescheurd. Afhankelijk van de klachten: kunt u er op staan? Is de enkel dik? Is er een bloeduitstorting te zien? Kunnen wij een inschatting maken onder welke gradatie u valt en daarbij een behandeltraject instarten. Dit behandeltraject zal grotendeels bestaan uit het optrainen van de enkelstabiliteit.

Behandeling bij enkelklachten

Heeft u last van de enkel wacht dan niet te lang met het maken van een afspraak. Er kan vaak al na een paar dagen begonnen worden met de eerste stappen in de revalidatie waardoor volledig herstel ook eerder bereikt zal worden.

Overige lichamelijke klachten

Staat uw klacht hierboven niet beschreven? We hebben meer informatie over verschillende pijnklachten. Hieronder vindt u een overzicht van de overige informatie over pijnklachten.:

Afspraak afzeggen.

Overhoop verhinderd voor een afspraak? Kan gebeuren.

Laat het ons even 24 uur voor de afspraak even weten. Door de gegevens hier in te vullen kunnen wij de afspraak uit de agenda halen van de desbetreffende Fysiotherapeut.

Pim Pellinkhof

Pim is oprichter en eigenaar van FysioPFP. Hij werkt sinds 2011 met veel enthousiasme als fysiotherapeut en is in 2018 afgestudeerd als manueel therapeut. Zijn specialiteiten liggen in manuele therapie, dry-needling, shockwave en echografie. Als therapeut staat hij voor een persoonlijke en effectieve behandeling met een combinatie van verschillende technieken.
In zijn vrije tijd basketbalt Pim graag. Hij is dan ook drie avonden in de week op het basketbalveld te vinden.

Werkzaam op de volgende locaties:

Dinsdag: Oranjestraat
Woensdag: Orionlaan