Dry Needling

Dry needling is een uiterst effectieve behandelmethode voor het verminderen van triggerpointpijn in de desbetreffende spieren. Deze techniek zorgt direct voor een vermindering van pijn. De spier ontspant zich waardoor de klachten adequaat bestreden worden. De oorspronkelijk lengte van de spier herstelt zich waardoor de bewegelijkheid toeneemt. Hierdoor kunt u alle dagelijkse activiteiten zonder pijnklachten uitvoeren.

Nieuwe behandelmethode in Nederland

Dry needling is een nieuwe behandelmethode in Nederland die vaak wordt toegepast bij chronische pijn of bij onverklaarbare pijn. Aandoeningen die behandeld kunnen worden met dry needling zijn: migraine, hoofdpijn, aangezichtspijn en kaakklachten. Ook is Dry needling een geweldige behandelmethode voor veel problematieken over het gehele lichaam zoals nekschouder, arm klachten, lage rug, heup, bil, knie en enkel klachten. Het inbrengen van een (dunne) acupunctuurnaald zonder toevoeging van medicijnen in de triggerpoint van de spier. De therapie is gericht op het doen oplossen van de triggerpoint, waardoor de strakke streng die verantwoordelijk is voor de toegenomen spierspanning loslaat. De pijn neemt hierdoor af en de spier krijgt weer zijn normale lengte terug.

Wat doet dry needling eigenlijk?

De dry needling techniek leidt vaak snel tot een directe pijnvermindering, ontspanning en herstel van de oorspronkelijke lengte van de betrokken spier. Het is een doeltreffende behandelingstechniek die wordt gebruikt voor het oplossen van pijnklachten in spieren. Dry needling is geen acupunctuur. Acupunctuur is het controleren en in orde maken van energiebanen in het lichaam en maakt gebruik van vaste acupunctuurpunten. Dry needling behandelt uitsluitend triggerpoints die kenmerkend zijn voor het “Myofasciaal pijnsyndroom”, en gebaseerd zijn op biomechanische en neurofysiologische principes.

Aandoeningen behandelen met dry needling

Zoals migraine, hoofdpijn, aangezichtspijn, kaakklachten. Ook is dry needling een geweldige behandelmethode voor veel problematieken over het gehele lichaam zoals nekschouder, arm klachten, lage rug, heup, bil, knie en enkel klachten. Hiernaast worden een aantal belangrijk aandoeningen genoemd die effectief behandeld kunnen worden met dry needling.

Aandoeningen:

• Whiplash
  • Frozenshoulder
  • Lies blessures
  • Tennis/golfers elleboog
  • Carpaal Tunnel Syndroom
  • Hielspoor
  • Zweepslag
  • Jumpers knie
  • Spit in de rug of nek

Waarom dry needling bij ons? Dry needling is een veilige en doeltreffende behandelingstechniek van het “Myofasciaal pijnsyndroom”. Hierbij neemt de pijn vaak direct af en ontspant de spier waardoor de klachten adequaat bestreden worden. Heeft u onverklaarbare klachten of pijnklachten die maar niet over gaan of die steeds weer terug komen. U kunt het altijd laten onderzoeken bij Praktijk Fysiotherapie Pellinkhof.

Dry Needling een uiterst effectieve behandelmethode

Dry Needling is een nieuwe behandelmethode in Nederland en wordt onder andere toegepast bij chronische pijn, onverklaarbare pijn, migraine, hoofdpijn, aangezichtspijn en kaakklachten. De therapie is gericht op het doen oplossen van de triggerpoints, waardoor de strakke streng die verantwoordelijk is voor de toegenomen spierspanning loslaat. Hierdoor neemt de pijn per direct af en heeft u een gewenst resultaat. Dry Needling is het inbrengen van een (dunne) acupunctuurnaald zonder toevoeging van medicijnen in de spierknoop/ triggerpoint. Dry Needling is een geweldige behandelmethode voor pijnklachten over het gehele lichaam zoals nek-schouder en arm klachten, lage rug, heup, bil, knie en enkel klachten.

Wat is een spierknoop/ triggerpoint?

Een term die vaak voorkomt in de fysiotherapie en in de behandelkamer zijn de woorden spierknoop en/of triggerpoint. De medische naam voor een spierknoop is triggerpoint. Een triggerpoint is een verharde gevoelige streng die een lokale verkramping in het spierweefsel veroorzaakt. Deze verkramping veroorzaakt pijn, tintelingen of een doof gevoel. Triggerpoints ontstaan vaak als gevolg van één of andere vorm van overbelasting of ongunstig gebruik van spieren. Het opvallende is dat ze vaak klachten veroorzaken op een andere plek dan waar het zich bevindt. Er zijn meerdere methodes om triggerpoints tot rust te brengen. Wij behandelen dit met Massage, Dry Needling en oefentherapie gericht op het rekken van de spieren.