Verschillende soorten aandoeningen

Er zijn veel verschillende soorten aandoeningen die behandeld worden door de fysiotherapeut. Het is belangrijk dat deze aandoeningen behandeld kunnen worden. Waardoor de lichamelijke pijn klachten verholpen kunnen worden. In het menu hiernaast worden er een aantal aandoeningen genoemd die wij als praktijk behandelen. Heeft u een van deze aandoeningen of pijn klachten aan het lichaam? Bij ons kunt u altijd op korte termijn behandeld worden.

Hoofdpijn

Heeft u wel eens last van de nek of dagen achter elkaar last van hoofdpijn? Hoofdpijn is erg vervelend in het dagelijks leven. Twintig procent van de Nederlanders, dat is één op de vijf heeft minimaal een dag in de week hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn is een veel voorkomende soort en wordt veroorzaak door spierspanningen in de hals, de schouders, de kaak en het hoofd. De hoofdpijn is vaak het gevolg van spanningen die wij als mens elke dag tegen komen. Het kan ook komen door een verkeerde houding of te weinig wisselen van houding. Vermoeidheid en/of slecht slapen kan ook een oorzaak zijn voor het ontstaan van spanningshoofdpijn.

Om de spanning in de spieren weg te nemen zijn er veel verschillende soorten behandelingen die een fysiotherapeut kan uitvoeren. Heeft u vaak last van hoofdpijn en wilt u daarvoor behandeld worden? Bij ons kunt u altijd op korte termijn behandeld worden.

Whiplash

Tussen de 15.000 en 30.000 mensen lopen jaarlijks whiplashletsel op. De oorzaak van deze plotselinge rek op de spieren van de nek wordt vaak veroorzaakt door een verkeersongeval. Een whiplash kan ook opgelopen worden op het sportveld of door een bedrijfsongeval. Zelfs een onschuldig ongeluk thuis kan een whiplash veroorzaken.
Bij een whiplash is het voornamelijk belangrijk dat u actief blijft, zowel bij acute als bij chronische klachten. Hiermee verkleint u de kans op langdurige klachten. Om op een gezonde manier actief te kunnen zijn is het raadzaam om:

Frozen shoulder

Heeft u last van uw schouder en kunt u hem nauwelijks bewegen door een stijve schouder en pijn. Er is een kans dat u een frozen shoulder aan het ontwikkelen bent. Een Frozen shoulder is een aandoening waarbij de pijn langzaam ontstaat en de stijfheid snel toeneemt. Het heffen van uw arm boven uw hoofd of grijpen naar uw achterzak wordt lastig. Een Frozen shoulder duurt langer wanneer er geen behandeling aan te pas komt. De herstelperiode is erg wisselend maar fysiotherapie heeft een goed effect op het verminderen van pijn klachten en verbeteren van uw mogelijkheid tot bewegen. Heeft u klachten aan uw schouder of klachten die lijken op een Frozen shoulder en wilt u hier aan geholpen worden? Bij ons kunt u altijd op korte termijn behandeld worden.

Slijmbeursontsteking schouder

Heeft u wel eens bij het heffen last van uw schouder met het gevoel dat de arm niet verder omhoog komt? Een slijmbeursontsteking kan voorkomen bij atletische volwassenen en ouderen. In beide groepen zijn er verschillende oorzaken van de schouderklachten. Een slijmbeursontsteking of irritatie hierin kan leiden tot een schouder inklemming (impingement) of peesontsteking en beschadiging van de pezen. Een slijmbeursontsteking word vaak beschreven als pijnlijk en heel vervelend omdat vrijwel elke beweging die de schouder maakt pijnklachten geeft. Heeft u last van u schouder ook al zijn dit maar licht beginnende klachten is het verstandig om dit te laten bekijken bij een fysiotherapeut.

Niet operatieve behandeling
Het doel van fysiotherapie is het verminderen van pijnklachten, het verstevigen van de rotatorcuff spieren en de spieren rondom de schouders en het verbeteren van de beweeglijkheid van de schouder om hem weer te kunnen heffen. Vaak gaan verschillende schouderklachten samen met een schouderinstabiliteit. De stabiliteit kan getraind worden door stabiliteitsoefeningen uit te voeren samen met de fysiotherapeut. Ontstekingsremmende medicijnen kunnen helpen de ontsteking en de pijn te verminderen. Soms is een injectie noodzakelijk om de klachten bij een slijmbeursontsteking te moeten verhelpen. Het nadeel is dat herhaalde injecties in korte periodes negatieve gevolgen kunnen hebben op de pezen. Heeft u last van schouderklachten en wilt u hier graag aan geholpen worden. Bij ons kunt u altijd op korte termijn behandeld worden.

Schouder pees ontsteking

Het schoudergewricht is een vrij instabiel gewricht die vaak grote krachten moet kunnen weerstaan. Bij veel sporten waarbij de armen grote bewegingsuitslagen maken worden de spieren en vooral de pezen in de schouder enorm belast. Dit gebeurt vaak doordat de schouder overbelast word door het sporten, dan is er sprake van een overbelastingsblessure. Dit kan ook ontstaan door repeterende bewegingen op het werk of bij een favoriete hobby.

Een schouderontsteking kan ook nog wel eens ontstaan als je op je arm valt. Als het kapsel en de banden van je schoudergewricht opgerekt worden is er een kans dat er een instabiele schouder ontstaat. Het gevolg is dat er een kans is op een schouderpeesontsteking.

Tennis elleboog

Heeft u wel eens dat u te veel en te zwaar getild heeft? Of dat u te lang achter de computer heeft gezeten en dat uw elleboog pijn begint te doen. De pijnklachten van een tenniselleboog zitten aan de buitenzijde van de elleboog en een golferselleboog bevindt zich aan de binnenkant van de elleboog. Deze klachten ontstaan doordat er een overbelasting optreed in de onderarm spieren. De aanhechting van de spieren aan de elleboog worden pijnlijk en zorgen voor nare klachten waardoor belemmerd wordt in dagelijkse activiteiten.
Fysiotherapie helpt bij het behandelen van een tenniselleboog. Heeft u klachten aan uw elleboog of herkend u verschijnselen van een tennis of golfers elleboog en wilt u daar graag aan geholpen worden? Bij ons kunt u altijd op korte termijn behandeld worden.

Carpaal tunnel syndroom

Heeft u klachten aan uw hand met vaak tintelingen en/of een doofgevoel in uw hand en komen deze klachten met name s’nachts voor? Worden de klachten minder als u even met uw hand schudt? Heeft u het gevoel onhandig te zijn bij het grijpen naar voorwerpen of een stekende pijn richting de schouder? Deze klachten zouden kunnen horen bij een carpaal tunnel syndroom.

De carpale tunnel bevindt zich ter hoogte van de overgang van de onderarm naar de hand en vormt een soort doorgeef luik. De Tunnel wordt gevormd door 8 gerangschikte middenhandsbeentjes. Tussen deze middenhandsbeentjes is een stevig weefsel gespannen waardoor zich een tunnel vormt. Door deze tunnel lopen 8 pezen en 1 zenuw. De pezen die omgeven zijn door een vlies zijn de uitlopers van spieren die zich in de onderarm bevinden en de beweging van de pols en vingers verzorgen. De zenuw zorgt voor de sturing van de kleine spiertjes in de hand en verzorgt gevoel en de tastzin in de hand. Door te veel belasting kan het vlies dat om de pezen heen ligt opzwellen. Hierdoor wordt de ruimte in de tunnel relatief kleiner en wordt de zenuw tegen het weefsel gedrukt.

Oorzaken carpale tunnel

Dit kunnen de volgende klachten veroorzaken:

Het carpaal tunnel syndroom is een van de meest voorkomende zenuw problematiek. Hoe vaak het precies voorkomt is niet exact bekend. De klachten ontstaan meestal tussen het 40e en het 60e levensjaar en komen regelmatig voor aan beide handen. Het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen.

Hoe wordt het carpale tunnel syndroom veroorzaakt?

Alle structuren die ruimte in de tunnel innemen en de zenuw daardoor beknellen kunnen klachten veroorzaken. Het klinkt eenvoudig maar in de grote meerderheid van de gevallen weet men niet wat de oorzaak is. Hieronder worden een aantal oorzaken genoemd die een rol kunnen spelen bij het krijgen van een carpaal tunnel syndroom:

Heeft u klachten aan uw hand met een van deze symptomen en wilt u hier aan geholpen worden? Het is verstandig om een afspraak te maken met een fysiotherapeut om hier een goede diagnose over te krijgen. Bij ons kunt u altijd op korte termijn behandeld worden.

Hielspoor

Ook bij de aanhechting van de achillespees kunnen klachten ontstaan. Deze kunnen spontaan ontstaan maar ook plotseling. Verder zijn er nog klachten die ontstaan onder aan de hiel. Dit noemen ze ook wel hielspoor. Dit is een probleem onder de voet bij de aanhechting van de faciitis plantaris. Wanneer u loopt en uw hak neer zet geeft dit vervelende pijn klachten. Een fysiotherapie behandeling helpt bij het verminderen van uw klachten. Heeft u last van uw kuit of hiel en wilt u graag geholpen worden? Bij ons kunt u altijd op korte termijn behandeld worden.

Zweepslag

Heeft u last van uw kuit, achillespees of hak? Bij een zweepslag ontstaat er een scheurtje in het weefsel van de spier. Dit gebeurt veel aan de binnenkant van de kuitspier. Een plotselinge pijnscheut in de kuit wordt ervaren als een schop van iemand van achteren.

Jumpers knie

Rugklachten – Spit

Acute rugklachten – spit. Een gezonde rug kan veel druk opvangen waardoor diverse houdingen en bewegingen moeiteloos uitgevoerd kunnen worden. Echter kan de rug om verschillende redenen zwakker worden en kunnen door verschillende oorzaken de ringen zwakker worden en/of beschadigen. Wanneer de wervels instabiel zijn en over elkaar schuiven kunnen er kleine beschadigingen ontstaan van de discussen.

De belangrijkste oorzaken van een zwakke discus zijn:

Bij sommige mensen kan een kleine beweging al voldoende zijn om de discusringen te doen beschadigen. Met name bukken en draaien zorgen ervoor dat de ringen eerder gaan schuiven en beschadigen en de kern zich in achterwaartse richting verplaatst. Herkent u deze klachten aan uw rug en wilt u hier graag bij worden geholpen. Bij ons kunt u altijd op korte termijn een afspraak maken.